دولت الکترونیک، پاسخی به چالش های محیطی و سازگاری با دنیای جدید کسب و کار چاپ
يكشنبه ۲۸ بهمن -۲ ساعت ۰۳:۳۰

 

 

در  سالیان  اخیر توجه بسیاری  از مسئولین کشورهای  جهان به  سوی دولت الکترونیک معطوف شده است به گونه ای که تقریباً تمامی کشورها  بخشی از توان خود را صرف رسیدن به آن نموده اند.

 

 

 

 

به گزارش پایگاه خبری پیشخوان دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات(WWW.ICTB.IR) فضای موجود در دوائر دولتی بیش از هر زمان دیگری پیچیده ، پویا و متحول شده است . دگرگونی ها افزایش یافته و مدیران  را با چالش های جدیدی روبرو ساخته است . بقا  در چنین محیطی تنها  با تغییر و سازندگی با  پویایی امکان پذیر  است .  از اینرو  در پاسخ  به این چالشها در  سالیان  اخیر توجه بسیاری  از مسئولین کشورهای  جهان به  سوی دولت الکترونیک معطوف شده است به گونه ای که تقریباً تمامی کشورها  بخشی از توان خود را صرف رسیدن به آن نموده اند.

 

در ایران نیز با درک  این ضرورت حرکت به  سمت ایجاد  دولت الکترونیک اخیراً مورد توجه  قرار گرفته  است . دولت الکترونیک بعنوان رویکرد  جدید خدمات  رسانی پاسخی به چالش های محیطی و سازگاری با دنیای جدید کسب و کار است  که مورد توجه مدیریت دولتی  در عصر  اطلاعات و ارتباطات قرار گرفته است.

 

 

مفهوم شهروند مداری در بنگاه عمومی از سال1996 در ادبیات  دولت  مطرح  شده است . ارزیابی موفقیت  یک بنگاه عمومی  از دیدگاه شهروندان ، مهمترین  عامل در شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان و بهبود عملکرد آن محسوب می شود.ارتباط قوی میان  کیفیت ، رضایت و موفقیت  بسیار واضح است  و از طرف دیگر  احتمال بازگشت  شهروندان به سمت  کسانی  که به آنها کمک رسانیده اند  بسیار بالاست و این بازگشت  ضامن بقای سازمان است.

 

لازم به ذکر است؛ در سال‌های اخیر بسیاری از سازمان‌ها خدمات خود را به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه‌ می‌نمایند.یکی از دغدغه‌های پیش روی دولت‌ها و سازمان‌ها در عصر حاضر مساله فقدان اعتماد شهروندان به این شکل از ارائه خدمات می‌باشد.هرچه سازمان‌ها بیشتر به سمت الکترونیکی شدن‌ پیش می‌روند این موضوع نیز اهمیت روزافزونی می‌یابد.اعتماد شهروندان به دولت و تکنولوژی با توجه به گسترش خدمات الکترونیکی یک ضرورت است.

 

 

اما از جمله مهمترین موضوعاتی که هر دولت خدمتگزار باید به صورت تشکیلاتی برای آنها برنامه های شفاف ومشخصی ارائه کند می توان  به دریافت خدمات دولتی به صورت مساوی برای تمامی اقشار جامعه، شناسایی مجراهای ارتباطی و تکثر کانال های ارتباطی، ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم به منظور عرضه ی خدمات مناسب، در دسترس بودن مراکز خدمات و... اشاره نمود.

 

 

در همین راستا و پیرو فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری دولت برای انجام بهتر و مطلوب تر وظائف خود اقدام به تأسیس دفاتر پیشخوان دولت نمود که وظایفشان ارائه بخشی از خدمات سازمان های دولتی در تمامی نقاط شهری وروستایی است.

 

 

توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمت به مردم از طریق الکترونیکی با مشارکت بخش خصوصی ازمهــم ترین برنامه های دولت است که باعث افزایش سرعت انجام کار، ایجاد اشتغال، رضایتمندی مردم و افزایش دقت شده و در نهایت سلامت اداری را افزایش می دهد.

 

 

گفتنی است؛ تجربه موفق واگذاری خدمات پستی ومخابراتی به دفاتر ارتباطی بخش خصوصی و الگوسازی برای فعالیت های مشابه در بخش خدمات تأمین اجتماعی، پلیس +۱۰ و شهرداری تهران و تنوع یافتن انواع دفاتر در دست تأسیس، دولت ومجلس شورای اسلامی را بر آن داشت که با مبنا قراردادن دفاتر سازمان یافته خدمات ارتباطی کشور  و تجمیع تمامی خدمات قابل واگذاری به آنها در چارچوب نیازهای روز افزون جامعه به انواع خدمات قابل دسترسی وتوزیع عادلانه این خدمات در شهرها و روستاها ، با تدوین و ابلاغ قوانین وآیین نامه های لازم، بسترهای قانونی را برای فعال سازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی در سطح کشور با نظارت دستگاه های مسئول فراهم کنند. ضرورت و اهمیت این دفاتر در سال های اخیر بسیار مبین و روشن است وماهیت و کاربرد این دفاتر بر هیچ یک از مراکز اداری پوشیده نیست.

 

انتهای پیام