ضرورت تقویت نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با دفاترپیشخوان دولت چاپ
نوشته شده توسط شریف زاده   
جمعه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۴۷

 

یک نماینده مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تقویت نظارت بر اجرای قوانین مرتبط با دفاتر تاکید کرد.

 

به  گزارش پایگاه خبری پیشخوان دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات  (www.ictb.ir)  از جمله مهمترین موضوعاتی که هر دولت خدمتگزار باید به صورت تشکیلاتی برای آنها برنامه های شفاف ومشخصی ارائه کند می توان  به دریافت خدمات دولتی به صورت مساوی برای تمامی اقشار جامعه، شناسایی مجراهای ارتباطی و تکثر کانال های ارتباطی، ایجاد ساز و کارها و بسترهای لازم به منظور عرضه ی خدمات مناسب، در دسترس بودن مراکز خدمات و... اشاره نمود. در همین راستا و پیرو فرمایشات و منویات مقام معظم رهبری دولت برای انجام بهتر و مطلوب تر وظائف خود اقدام به تأسیس دفاتر پیشخوان دولت نمود که وظایفشان ارائه بخشی از خدمات سازمان های دولتی در تمامی نقاط شهری وروستایی است.

 

توسعه دولت الکترونیک و ارائه خدمت به مردم از طریق الکترونیکی با مشارکت بخش خصوصی ازمهــم ترین برنامه های دولت است که باعث افزایش سرعت انجام کار، ایجاد اشتغال، رضایتمندی مردم و افزایش دقت شده و در نهایت سلامت اداری را افزایش می دهد.

 

 

اما محمدعلی پورمختار در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه مجلس تا جایی که امکان داشته  به نفع دفاتر ورود کرده گفت: مصوبه ای داریم که  سازمان های دولتی را مجاز به واگذاری خدمات می کند اما به دلیل اینکه تعریف ها از تصدی گری شفاف نیست نباید از اجبار استفاده کرد.

 

 

 

وی افزود:  اگر دولت بخواهد می تواند با تعریف حداقلی از تصدی گری، زیر بار  مصادیق کمتری برای خدمات قابل برون سپاری برود و واگذاری خدمات به دفاتر را محدود کند.

 

وی با بیان اینکه برای ایجاد و راه اندازی دفاتر پیشخوان دولت هزینه های زیادی صرف می شود اما ظاهرا آن چنان که باید و شاید درآمد کافی ندارند گفت: باید در مورد راهکارهای حمایتی از دفاتر پیشخوان چاره ای اندیشیده شود چون متاسفانه دفاتر با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند و باید انگیزه کافی برای واگذاری بخش بیشتری از تصدی گری دولت در این زمینه فراهم شود تا پاسخگوی هزینه هایی باشد که دفاتر در این زمینه انجام داده اند ؛ گزارش هایی از دفاتر وجود دارد مبنی بر اینکه بسیاری از آن ها تعطیل شده و ورشکسته شدند یا در شرف تعطیلی هستند.

 

 

این نماینده مجلس  با بیان اینکه با ایجاد دفاتر پیشخوان دولت از بسیاری  مراجعات غیرضرور مردم به دستگاههای دولتی کاسته شده و طبیعتا همین موضوع از صرف هزینه های زیادی جلوگیری می کند اظهار کرد: اگر دفاتر وجود نداشتند مردم مجبور بودند برای دریافت هر خدمتی به وزارتخانه یا سازمان مربوطه مراجعه کنند که همین موضوع موجب بروز ازدحام زیادی در سازمان های مربوطه می شد که همه اینها در نهایت منجر به افزایش ترافیک در خیابان ها، کاهش کارایی سازمان ها،صرف زمان و هزینه های اضافی و  موارد دیگر می شد و حتی  ممکن بود مردم نتوانند خدمات مورد نیاز خود را در موعد مقرر  به دلیل ازدحام جمعیت یا مشکلات دیگر دریافت کنند.

 

 

پورمختار با تاکید بر چابک سازی دولت و واگذاری خدمات سازمان ها و مراکز دولتی به دفاتر پیشخوان دولت اظهار کرد: مجلس در این زمینه پیگیر بوده و طبیعتا برای پیاده سازی مصوبات قانونی اقدامات لازم را انجام می دهد، در زمینه دفاتر نیز با توجه به مصوبه قانونی مربوطه که در ماده 46 قانون پنجم توسعه کشور به آن اشاره و تاکید شده، نظارت و پیگیری های لازم را انجام می دهیم  که همه اینها در نهایت منجر به کاهش هزینه های جاری و کمک به بودجه های عمرانی دولت خواهد شد.

 

 

رییس کمیسیون اصل نود در مجلس نهم شورای اسلامی  در بخشی از سخنان خود با اشاره به مقاومت برخی سازمان ها در واگذاری خدماتشان به دفاتر پیشخوان توضیح داد: نمایندگان مجلس در این زمینه باید بررسی های لازم را انجام داده و ریشه یابی کرده و دلایل آن را شناسایی کنند، از طرفی با توجه به زیاد بودن خدمات سازمان ها طبیعی است که نمی شود همه آن ها را احصا کرد چون خدمات در حال افزایش بوده و در عین حال متغیراست.

 

 

وی  گفت: باید خدمات قابل واگذاری به دفاتر پیشخوان دولت به دو برابر میزان فعلی افزایش یابد و این ظرفیت وجود دارد، در عین حال دفاتر پیشخوان دولت نیز باید کیفیت خدمات خود را افزایش داده واقدامات مورد نیاز را برای خدمات رسانی بیشتر به مردم انجام دهند.

 

وی با بیان اینکه در مجلس نهم و دهم گزارش ها و ملاقات هایی در رابطه با دفاتر پیشخوان دولت داشته ام گفت: از مهم ترین مشکلات دفاتر موضوع درآمد پایین،تعرفه های کمی که ازارائه خدمات به مردم دریافت می کنند و هزینه های بالا است  که باید برای این موضوع راهکاری اندیشیده شود و کمک های لازم صورت گیرد.

 

*ضرورت افزایش تعداد خدمات واگذار شده به دفاتر پیشخوان

 

پورمختار با تاکید بر ضرورت افزایش تعداد خدمات واگذار شده به دفاتر برای بالا رفتن درآمد آن ها گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که دفاتر پیشخوان دولت از آن ها ناراضی هستند بحث ثابت بودن تعرفه ارائه خدمات است که سالهاست ثابت مانده واین موضوع نیز باید مورد بررسی قرار گرفته و راهکاری منطقی برای آن اندیشیده شود.

 

.انتهای پیام