page contents
يكشنبه, ۲۹.۰۲.۱۳۹۸

شناسنامه پایگاه

پایگاه خبری

پیشخوان دفاتر

ارتباطات و فناوری اطلاعات

مدیر مسؤول: دکتر زهیر طیب

تاسیس: 1383/07/07

پست الکترونیکی:

sazeman at yahoo.com

نمابر: 89786965-021

با مجوز رسمی از
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای مشاهده ی مجوز
روی تصویر زیر کلیک کنید

 

 

logo-samandehi

پایگاههای رسمی کشور

رییس جمهور

3

4

آمار

1155امروزmod_vvisit_counter
1027دیروزmod_vvisit_counter
1155این هفتهmod_vvisit_counter
5662هفته گذشتهmod_vvisit_counter
18116این ماهmod_vvisit_counter
28141ماه گذشتهmod_vvisit_counter
6745976کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 70 مهمان, 3 ربوت حاضر
آی پی شما :: 34.204.0.181
 , 
امروز : 29 ارديبهشت 1398
صفحه اصلي Section Blog Latest ضرورت بررسی موضوع آموزش نیروی انسانی شاغل در دفاتر پیشخوان
ضرورت بررسی موضوع آموزش نیروی انسانی شاغل در دفاتر پیشخوان PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط شریف زاده   
پنجشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۰

 

 

به نظر می رسد بررسی موضوع آموزش نیروی انسانی شاغل در دفاتر پیشخوان می بایست جزو اولویت های کاری کارگروه های استانی دفاتر پیشخوان دولت باشد. همچنین با حفظ پراکنش جغرافیایی دفاتر ، تفکیک وظائف قابل ارائه توسط دفاتر باید در نظر گرفته شود تا با کاهش خدمات قابل ارائه دفاتر بتوان دقت و صحت ارائه خدمات را بالا برد.

 

 

به گزارش پایگاه خبری پیشخوان دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات(WWW.ICTB.IR)    دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی و غیر دولتی یا دفتر پیش‌خوان، به دفاتری گفته می‌شود که دولت ایران برای ارائه خدمات الکترونیک به مردم در سطح کشور احداث کرده‌است. کلیه دستگاه‌های اجرایی دولتی ایران موظفند خدمات الکترونیکی خود را از راه این دفاتر ارائه دهند.

 

دفتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی و غیر دولتی به دست بخش خصوصی اداره می‌شوند. یکی از دلایل تشکیل این دفاتر جلوگیری از موازی‌کاری دستگاه‌های دولتی و حرکت به سوی دولت الکترونیک بیان شده‌است. با این وجود مشکلات و انتقاداتی بر نحوه عملکرد این دفاتر مطرح است.

 

دفاتر پیشخوان خدمات دولت با کار ویژه های بروکراتیک ،اقتصادی و فرهنگی نقش بسزایی در تسهیل و تسریع خدمات عمومی دولت در قالب مراکز عمده ی خدماتی اعم از پست، پست بانک، مخابرات، آب ، برق ، گاز، خدمات ارتباطات و ثبت احوال و بیمه و... ایفا میکنند.

 

کار ویژه ها واهداف این دفاتر عبارت اند از:

تجمیع خدمات عمومی و دولتی و تمرکز زدایی وافزایش بازدهی در سرعت و کیفیت خدمات کشوری.

 

فرآیند و فرآورده های دفاتر پیشخوان خدمات دولت طبق منویات و رهنمود های مقام معظم رهبری در جهت عدالت ورزی، کاهش فساد اقتصادی واداری، سهل المسیر شدن دالان های بروکراتیک واستفادۀ عمومی وانعطاف پذیری سازمانی و رضایت بخشی بدنه اجتماع در ساحت دولت تکنوکرات والکترونیک.

 

 

 

مزایـای راه اندازی دفاتر پشیخوان دولت:

 

گسترش عدالت اجتماعی   و  ايجاد فرصت برابر، براي هر ايراني به منظور مراجعه به دستگاه‌ دولتي، از مزاياي دفاتر پيشخوان دولتي است چرا كه می بایست شخصی كه در روستا است با فردی كه در پايتخت زندگي مي‌كند، براي مراجعه به وزارتخانه‌اي كه در پايتخت قرار دارد از امتیازی عادلانه برخوردار باشد.

 

*برچيده شدن رابطه بازي در دستگاه ها

 

متأسفانه این موضوع فرهنگ شده كه اگر كسي مي‌خواهد به دستگاه یا سازمان دولتی جهت دریافت خدماتی مراجعه نماید حتماً با ارتباط و رابطه كار خود را انجام دهد .درصورتی ملاك دستگاه‌ها بايد اين باشد كه حس خاصي نسبت به مراجعه‌كننده نداشته باشند بلكه وظيفه محور عمل كنند.

 

*كاهش بوروكراسي اداری

 

از طريق واگذاري خدمات دولتي به دفاتر پيشخوان ، كاهش بوروكراسي در سيستم‌هاي اداري بصورت خودکار صورت خواهد پذیرفت و همانا نهایتاً رضایت ارباب رجوع را در برخواهد داشت.

 

*تعميق دولت الكترونيك

 

یکی از مزایای وجود دفاتر پیشخوان دولت،نهادینه نمودن مبحث دولت الکترونیک در بطن جامعه شهری و روستایی است . بطوریکه اقشار مختلف جامعه بصورت عملی با مزایای استفاده از خدمات دولت الکترونیک آشنا شده و به خوبی از آن در زندگی روزمره خود استفاده خواهند نمود.

 

 

*افزايش قدرت ملي از طريق رضايت‌مندي مردم و كارآفريني و اشتغال‌زايي براي بخش خصوصي

 

با عنایت شرایط آمار بیکاری در سطح جامعه , علیرغم وجود نیروهای جوان و تحصیل کرده ، دولت به خوبی می تواند از این طریق ظرفیت سازی لازم جهت اشتغال به کار نیروهای جوان جویای کار را فراهم آورد .

 

*کاهش تصدی گری دولت

 

یکی از مباحث کلانی که در حال حاضر اقتصاد ایران با آن روبه رو است واگذاری فعالیت های اقتصادی و کاهش تصدی گری دولت در تولید و اداره بنگاه های اقتصادی ( اجرای اصل 44 قانون اساسی) است.

 

*تکثر کانال های ارتباطی بین دولت و مردم

 

در سالهای گذشته تنها راه ارتباطی مردم با ارگانهای دولتی ، مراجعه حضوری به سازمان مربوطه در یک محدوده زمانی خاص طی روز و از طریق ارتباط رودرو با کارکنان آن سازمان انجام می پذیرفت. حال آنکه در شرایط فعلی با وجود دفاتر پیشخوان ، شهروندان علاوه بر مراجعه به سازمانها دولتی می توانند بر اساس شرایط زمانی و مکان جغرافیایی خود به نزدیک ترین دفتر پیشخوان دولت بدون محدودیت زمانی خاصی مراجعه نمایند و خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایند.

 

*کاهش فاصله مراکز خدمت با مخاطبین

 

بعضاً به دلیل فاصله بسیار دور روستا ها از مراکز شهری ارائه دهنده خدمات دولتی ، مشاهده شده افراد جهت دریافت خدمات مسافت های بسیار طولانی را با وسایل مختلف طی نموده تا بتوانند از خدمات دولت بهره مند شوند. همینطور شهروندان ساکن در کلان شهرها بدلیل بعد مسافت های زیاد درون شهری و بعضاً هزینه بر بودن ایاب ذهاب ، با مشکلاتی مواجه می گردند. در این راستا پراکنش مناسب دفاتر پیشخوان دولت در سطح شهرها و روستاها به کاهش فاصله مراکز خدمات رسانی دولتی با مردم کمک شایانی نموده است.

 

 

*چالش ها و معایب راه اندازی دفاتر پیشخوان دولت

 

دفاتر پیشخوان دولت علاوه بر مزایایی که در نفس وظائف آنها می باشد ، متأسفانه دارای معایب و چالش هایی در نحوه ارائه خدمات خود می باشند . نگارندگان  براساس تجارب ملموس خود در این ارتباط به تفکیک مواردی از این دست پرداخته که در ادامه به آنها اشاره می گردد:

 

*مقاومت دستگاه ها

 

برخي از وزراتخانه ها در برون سپاري وظايفشان به دفاتر پيشخوان دولت مقاومت مي كنند، البته این مقاومت در زمانیکه ضمانت اجرايي وظايف دفاتر را معاون اول رييس جمهوري تضمين مي كند نامفهوم می باشد.

 

*عدم موفقیت کامل این پروژه و نبودن سرویس ها وخدمات بر خط دستگاههای دفاتر

 

لازمه مطلوبیت حداکثری ارائه خدمات دولتی توسط دفاتر به مردم ، وجود زیرساختهای سخت افزاری ، نرم افزاری و الکترونیکی مطلوب می باشد ، بعضاً مشاهده می گردد دفاتر پیشخوان دولت بدلیل محدویت هایی که از طریق برخی ارگانهای به خصوص مخابرات برای آنها ایجاد شده متأسفانه قادر به ارائه خدمات مطلوب ،کامل و در لحظه به مراجعه کنندگان نمی باشند  و این امر باعث می گردد مراجعه کنندگان جهت تکمیل فرآیند خدمت مورد نظر خود به اداره مربوطه نیز مراجعه حضوری داشته باشند، که این امر با نفس ایجاد دفاتر پیشخوان دولت در تضاد می باشد.

 

*عدم نظارت کافی و مطلوب بر نحوه عملکرد دفاتر پیشخوان دولت

 

ادارات و سازمانهای دولتی پس از انعقاد قرارداد واگذاری خدمات به دفاتر ، هیچگونه نظارتی بر نحوه ارائه خدمات توسط دفاتر را برعهده نمی گیرند و صرفاً با گنجاندن بندهای قانونی در قرارداد  فی مابین کلیه مسئولیت های عدم رضایت ارباب رجوع را برعهده  دفاتر می گذارند. ظاهراً  این موضوع ممکن است از لحاظ قانونی به نفع ادارات باشد ، ولی در نفس امر موجب ضرر و زیان و نارضایتی مردم که ولی نعمت های این ارگانها می باشند می گردد.

 

 

*کافی نبودن نیروی انسانی آموزش دیده در دفاتر

 

متأسفانه با مراجعه به دفاتر مشاهده می گردد که کارکنان دفاتر به دلیل قبول وظائف گوناگون ، قادر به پاسخگویی به مراجعه کنندگان جهت دریافت خدمات دستگاههای مختلف نمی باشند و بعضاً فرآیندهای کاری را  با اشتباهات فاحشی انجام می دهند. که این امر موجب بروز نارضایتی هایی در این زمینه شده است.

 

*عدم ارائه برنامه های شفاف و مشخص و  انجام دادن خدمات تخصصی سازمانهای مختلف توسط یک دفتر

 

با دید کارشناسی به دفاتر به خوبی می توان این موضوع را احساس کرد که علیرغم الزام ارائه خدمات دستگاههای دولتی به دفاتر پیشخوان ، متأسفانه پتانسیل انسانی و فنی لازم از طرف دفاتر جهت ارائه خدمات دستگاههای مختلف به مردم وجود ندارد. بعنوان مثال چگونه است که ارائه خدمات در ارگانی مانند شرکت آب و فاضلاب با چالش هایی خاص همراه است ،علیرغم وجود نیروهای با تجربه  با سابقه بالا و لزوم دقت صد در صدی در زمان ارائه خدمات. حال آنکه با ید انتظار داشت دفاتر پیشخوان فقط با دارا بودن  دو یا سه نفر نیروی جوان  کم تجربه در این خصوص بتوانند خدمات را بطور مطلوبی ارائه نمایند. با عنایت به این موضوع که در این دفاتر علاوه بر خدمات امور مشترکین شرکت های آب و فاضلاب ، خدمات سایر ارگانها همانند برق ، گاز ، مخابرات و .... نیر ارائه میگردد.

 

 

* تعجیل در واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان از طرف دولت

 

با توجه با حساسیت موضوع  ارائه خدمات مطلوب به شهروندان ، به نظر میرسد ارگانها نباید در واگذاری حداکثری خدمات خود به دفاتر تعجیل نمایند. بلکه می بایست یک برنامه پلکانی در ارائه خدمات خود در نظر گرفته و ضمن نظارت و پایش عملکرد دفاتر پیشخوان با تعمق و خردمندانه خدمات خود را به دفاتر واگذار نمایند. زیرا به نظر می رسد ارئه حجم وسیع و گسترده خدمات به دفاتر مذکور می تواند ارگانها را با چالش های جبران ناپذیری که همانا نارضایتی ارباب رجوع می باشد مواجه نماید.

 

* عدم احصاء کامل خدمات قابل ارائه به دفاتر پیشخوان از طریق دستگاههای دولتی

 

اگرچه هنوز بصورت کامل خدماتی که قرار است از دولت به دفاتر پیشخوان منتقل شود،تفکیک نشده اما تمام خدماتی که به صورت الکترونیکی عرضه می شود باید از طریق دفاتر پیشخوان انجام شود.

 

* عدم الکترونیکی نمودن کلیه خدمات قابل ارائه توسط دفاتر پیشخوان

 

این که دولت تمام خدماتی را که می خواهد به مردم ارائه دهد، باید الکترونیکی کند یک اصل است اما در این راستا باید از تمام ظرفیـت بخش خصوصی استفاده کند که خوشبختانه راه اندازی دفاتر پیشخوان خدمات دولت موجب شده تا دولت بدون پرداخت هزینه ای خدمات الکترونیکی خود را به مردم عرضه کند. از محاسن این امر میتوان به نظارت برخط و مستمر دستگاههای دولتی بر نحوه ارائه خدمات خود توسط دفاتر پیشخوان دولت ، اشاره نمود.

 

* نبود نظام ساختارمند در حمایت دولت از دفاتر پیشخوان دولت

 

بر اساس ماده 22 قانون مدیریت خدمات کشوری ، دولت مکلف است از بخش خصوصی حمایت های جدی به عمل آورد و بر همین اساس موضوع دفاتر پیشخوان خدمات دولت از جمله مواردی است که دولت می بایست از آن ها حمایت نماید. این حمایت می تواند هم مادی و هم معنوی باشد.رفع موانع قانونی، الزام دستگاه ها برای انتقال خدمات الکترونیکی خود به دفاتر پیشخوان و البته پیش بینی پرداخت تسهیلات بانکی به دفاتر بخشی از حمایت های دولت در این مسیر خواهد بود .

 

* عدم توزیع و پراکنش منطقی و عادلانه دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور

 

کارگروههای استانی دفاتر پیشخوان دولت می بایست  با مطالعه آمایشی نسبت به توزیع منطقی دفاتر در سراسر حوزه جغرافیایی استان مربوطه  اقدام نمایند. به این معنی که تمرکز دفاتر در یک منطقه نباشد و در سراسر شهرها وهمچنین مناطق شهری پراکنده شوند تا مردم برای مراجعه به این دفاتر دچار مشکل مضاعف نگردند.

 

 

اما  به نظر می رسد بررسی موضوع آموزش نیروی انسانی شاغل در دفاتر پیشخوان می بایست جزء اولویت های کاری کارگروه های استانی دفاتر پیشخوان دولت باشد. همچنین با حفظ پراکنش جغرافیایی دفاتر ، تفکیک وظائف قابل ارائه توسط دفاتر باید در نظر گرفته شود تا با کاهش خدمات قابل ارائه دفاتر بتوان دقت و صحت ارائه خدمات را بالا برد. موضوع مهم دیگری که ضمانت ارائه خدمات مطلوب توسط دفاتر را می تواند بالا ببرد ، حمایت منطقی و مطلوب دولت از دفاتر به همراه ضمانت امنیت شغلی کارکنان این دفاتر می باشد. در شاخص های نظارتی ،  با تشکیل گروهای بازرسی نظارتی قوی متشکل از تمامی ارگانهای طرف قرارداد دفاتر پیشخوان دولت ، امر پایش و رسیدگی به شکایات مردمی مرتبط با دفاتر پیشخوان دولت باید جزء اولویت های کاری کارگروه های استانی باشد.

 

به طور کلی کار واگذاری خدمات دولتی به دفاتر پیشخوان دو جنبه دارد، ‌یکی دفاترپیشخوان باید بستر اعتماد دستگاهها را فراهم کنند تا خدماتشان در فضــای امن و به بهترین شــکل به مردم ارایه شود ، ‌جنبه دیــگر نیز این است که دستگاهها اداری می بایست خدمات خود را به شکل الکترونیکی جهت ارائه به دفاتر پیشخوان آماده و واگذار نمایند.

 

انتهای پیام

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تبلیغات

رزرواسیون دور برد آژانس جهان گشت سیرنگ

پیشخوان خدمات سفر و گردشگری

خدمات الکترونیک

پرداخت اینترنتی قبوض

پیشخوان پرداخت قبض

ثبت  نام  بیمه  ایرانیان
خرید انلاین بلیت اتوبوس
هدفمندکردن یارانه ها
مستمری تامین اجتماعی
سامانه شکایات و پیگیری
شناسۀ   ملی   شرکتها
سامانه شکایات بازرسی کل کشور
بازرسی    کل    کشور
سازمان ثبت احوال کشور

فرم  صدور  کارت  منزلت

پرتال الکترونیکی تعاون

رهگیری مرسولات پیشتاز
سیستم   رهگیری  پست


ثبت   شکایات    قضایی

متن دادخواستهای حقوقی


خرید بلیت قطار


درخواست ویزای کشور ایران

فیش بازنشستگان لشگری

فیش و حکم حقوقی
بازنشستگان کشوری