page contents
دوشنبه, ۰۵.۰۴.۱۳۹۶

شناسنامه پایگاه

پایگاه خبری

پیشخوان دفاتر

ارتباطات و فناوری اطلاعات

مدیر مسؤول: دکتر زهیر طیب

تاسیس: 1383/07/07

پست الکترونیکی:

sazeman at yahoo.com

نمابر: 89786965-021

با مجوز رسمی از
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای مشاهده ی مجوز
روی تصویر زیر کلیک کنید

logo-samandehi

پایگاههای رسمی کشور

رییس جمهور

3

4

آمار

88امروزmod_vvisit_counter
4335دیروزmod_vvisit_counter
8389این هفتهmod_vvisit_counter
28735هفته گذشتهmod_vvisit_counter
94497این ماهmod_vvisit_counter
103356ماه گذشتهmod_vvisit_counter
5296643کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 83 مهمان, 7 ربوت حاضر
آی پی شما :: 54.146.28.90
 , 
امروز : 05 تیر 1396
صفحه اصلي Section Blog Latest چه خواهد شد؟
چه خواهد شد؟ PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مدير   
يكشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۳

پس از انتشار اظهار نظر مدیر عامل پست جمهوری اسلامی ایران در مورد دفاتر پیشخوان دولت، واکنشهای مختلفی در محافل گوناگون نسبت به این گفتگو ابراز شد. در این یادداشت به تحلیلی در این رابطه می پردازیم.

دکتر زهیر طیب

کارشناس مدیریت فناوری اطلاعات در گرایش کسب و کار الکترونیکی

1- کانون دفاتر: کانون دفاتر با ابراز نظر منفی نسبت به این گفتگو، مواضع پست را "حرفهایی جدید در مقابل رفتارهایی در کارنامۀ بد گذشتۀ همکاری این شرکت با دفاتر خصوصی" دانست. کانون معتقد است شرکت پست در گذشته با استیلا بر شبکۀ دفاتر، سهم بیشتری از درآمد خدمات را به خود اختصاص داده و سهم بخور و نمیری هم به دفاتر پرداخته است. همچنین خدمات درآمدزا را برای دفاتر پستی نگاه داشته و خدمات کم توجیه و بی توجیه را به بخش خصوصی واسپاری کرده است. انتقادات کانون حتی تا مرز زیر سؤال بردن اعتبار این پایگاه خبری به دلیل انتشار مواضع مدیرعامل پست ایران پیش رفت. البته اتخاذ مواضع تند در چنین مقطع حساسی از یک تشکل صنفی امری عادی قلمداد می شود.

2- پست: مدیرعامل شرکت پست در گفتگو با برخی از مدیران کل پست استانها، با اعلام سفرهای قریب الوقوع استانی، از آنان خواسته است تا در هر سفر فرصتی را برای گفتگوی رو در رو و تبادل نظر با دفاتر آن استان و تشکل صنفی استانی دفاتر اختصاص دهند.

وی در پاسخ به پرسش ما در مورد مواضع احتمالی پست در برابر اظهار نظرهای کانون، ابن موضوع را در چهارچوب رابطۀ پدر و فرزندی بین شرکت پست و دفاتر خصوصی، قابل حل و فصل دانست و نگرانی آنها را طبیعت بخش خصوصی برشمرد که به تدریج رفع می شود.

3- دفاتر: دفاتر امّا در این بین در خلأ وجود یک انسجام فکری نیرومند که باید از سالها قبل در بدنۀ صنفی آنها استوار می بوده مواضع مختلفی را ابراز می کنند.

الف- دفاتر پُست-کار : این اطلاح به دفاتری اطلاق می شود که غالب درآمد و ترافیک خدمات خود را به خدمات پستی اختصاص داده اند. این دفاتر از نزدیک شدن دفاتر پیشخوان به پست به دلیل یگانگی مدیریتی و هماهنگی بیشتر کسب و کارشان با شرکت پست در همۀ ابعاد، استقبال می کنند. البته برخی از دفاتر نیز با تکرار نگرانی های کانون، رقابت پست را با دفاتر در بخش قبول، پاشنۀ آشیل رابطۀ دفاتر خصوصی و پست برمی شمارند. برخی از رؤسای تشکلهای صنفی استانی با ارسال طومارهایی به مجلس و شورای نگهبان، این نگرانی را مطرح و خواستار بازنگری در تأیید این بخش از اساسنامۀ شرکت پست از سوی این نهاد قانونی شده اند.

ب- دفاتر موبایل-کار: این دفاتر، به دلیل عدم همپوشانی سرویس پستی با فعالیتشان اظهار می کنند که نگرانی خاصی برای تولیت پست بر کارهای آنان وجود ندارد منتها خواستار اطمینان از عدم ناسازگاری مدیریتی بین مخابرات و اپراتورهای موبایل و پست برای پذیرش این رابطه هستند.

ج- دفاتر دارای دیگر خدمات ارزش افزوده: دفاتر با سهم غالب درآمد و  ترافیک از دیگر خدمات پیشخوان دولت (مالیاتی - هویت ملی / ثبت احوال - بیمه سلامت - مرزنشینی و ...) نیز دو موضوع کاملاً متفاوت اتخاذ می کنند:

1. گروه نخست ابراز می کنند که چون خدماتی که دفاتر آنان از آن برخوردار است با وارد شدن پست به چرخۀ پیشخوان دولت به دفاتر پستی نیز واگذار می شود و از این پس، شرکت پست به عنوان رابط اصلی خدمات آنان با دستگاههای خدمات دهنده فعالیت خواهد داشت، بنابراین وضعیت اقتصادیشان به خطر می افتد چرا که متولّی آنان خود دارای دفاتری بعضاً زیانده است که به هر قیمتی در پی افزاد سوددهی و خارج ساختن آنها از زیاندهی است.

این گروه، شرکت پست را نمایندۀ منافع خود نمی دانند و معتقدند پست با ورود به پیشخوان دولت، آنان را از میدان خارج خواهد ساخت.

این دفاتر البته از حاکمیت یک سازمان دولتی که منافع عمومی ترین را در بر دارد در مقایسه با شرکتهای خدمات دهندۀ خصوصی کانون که گاهی مشکلاتی از نظر زیرساخت و ثبات سرویس و نیز اقدامات به زعم آنان سلیقه ای در قطع و وصل خدماتشان دارد، نیز تصویر منفی یی ندارند اما در عین حال، نگرانند.

2. گروه دوم معتقدند با ورود پست به چرخه خدمات پیشخوان دولت به دلیل دولتی بودن پست، خدمات متنوع تری به چرخه خواهد آمد و بیان می کنند که پست از گذشته تجربه اندوخته و می داند که باید با دفاتر به صورت بُرد-بُرد کار کند چرا که بازی باخت-بُرد پست و دفاتر، به سرعت به سود دفاتر پایان یافت؛ دیدگاهی که در مواضع مدیرعامل پست جمهوری اسلامی ایران نیز بازتاب داشت.

د- دفاتر کم خدمت و بی خدمت: این دفاتر که بخش قابل توجهی از بدنۀ پیشخوان دولت را در بر می گیرند به دلیل آسیبهای مدیریتی و توزیع نامتوازن خدمات در دفاتر که بعضاً از آن به توزیع رانتی نیز در برخی بخشها تعبیر می شود، از ورود پست به چرخۀ دفاتر با این توجیه که خدماتی که قرار است از طریق پست بگیریم به صورت یکنواخت و متوازن دریافت می کنیم، خوشحالند. این دفاتر مدعی هستند که به دلیل عدم وجود رابطه های غیر رسمی قادر به دریافت خدمات درآمد زا از مجاری واگذاری خدمات که غالباً صنفی هستند نبوده اند و در حال ورشکستگی یا تأمین درآمد از راههای غیرخدماتی و غیر اداری هستند.

.

در یک جمع بندی باید گفت:

- در صورت ابقای وضع موجود و عدم تصویب اساسنامۀ شرکت پست لازم است تا:

* دولت از طریق معاونت توسعۀ مدیریت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت ارتباطات از طریق کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نسبت به بازنگری جامع و غیر انحصاری نظام توزیع و واگذاری خدمات و نظارت بر حقوق شهروندان و دفاتر اقدام کند.

- و در صورت تصویب نیز شرکت پست:

* می بایست ساز و کار روشن و دو جانبه گرایانه ای را برای کسب و کار با دفاتر خصوصی در پیش گیرد و برخی رویه های سابق شرکتهای خدمات دهندۀ دولتی را که بی توجه به سایر ذی نفعان تنها در پی انتفاع خود بودندو نیز تکیه بر جایگاه دولتی آن را برای تحکم بر بازار و اقتصاد دستوری را به مدلهای نوین کسب و کار علمی و بُرد-بُرد تبدیل کند.

.

باید منتظر ماند و دید که سرانجام این ماجرا چه خواهد شد!

آخرین به روز رسانی در يكشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۷
 

خدمات الکترونیک

پرداخت اینترنتی قبوض

پیشخوان پرداخت قبض

ثبت  نام  بیمه  ایرانیان
خرید انلاین بلیت اتوبوس
هدفمندکردن یارانه ها
مستمری تامین اجتماعی
سامانه شکایات و پیگیری
شناسۀ   ملی   شرکتها
سامانه شکایات بازرسی کل کشور
بازرسی    کل    کشور
سازمان ثبت احوال کشور

فرم  صدور  کارت  منزلت

پرتال الکترونیکی تعاون

رهگیری مرسولات پیشتاز
سیستم   رهگیری  پست


ثبت   شکایات    قضایی

متن دادخواستهای حقوقی


خرید بلیت قطار


درخواست ویزای کشور ایران

فیش بازنشستگان لشگری

فیش و حکم حقوقی
بازنشستگان کشوری

اوقات شرعی