page contents
چهارشنبه, ۰۹.۰۱.۱۳۹۶

تسهیلات و خدمات

http://bimegar.ir/images/bimeh_sarmad.png

بیمه تضامین 1395

پیشخوان خدمات بانکی

پیشخوان خدمات سفر

خرید و رزرو آنلاین بلیط و هتل

وام قرض الحسنه

شناسنامه پایگاه

پایگاه خبری

پیشخوان دفاتر

ارتباطات و فناوری اطلاعات

تاسیس: 1383/7/7

نمابر: 89786965-021

با مجوز رسمی از
وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای مشاهده ی مجوز
روی تصویر زیر کلیک کنید

logo-samandehi

اوقات شرعی



آمار

1118امروزmod_vvisit_counter
0دیروزmod_vvisit_counter
1118این هفتهmod_vvisit_counter
0هفته گذشتهmod_vvisit_counter
1118این ماهmod_vvisit_counter
0ماه گذشتهmod_vvisit_counter
5001118کل بازدیدهاmod_vvisit_counter

بازدیدکنندگان: 28 مهمان, 2 ربوت حاضر
آی پی شما :: 54.147.212.173
 , 
امروز : 09 فروردين 1396

پایگاههای رسمی کشور

رییس جمهور

3

4

صفحه اصلي Section Blog Latest هجوم از هر طرف
هجوم از هر طرف PDF چاپ نامه الکترونیک
نوشته شده توسط مدير   
جمعه ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۲

کسب و کار دفاتر پیشخوان دولت از هر سو آماج تهدید رقبای دیگر است. تحلیلی کوتاه در این رابطه خواهیم داشت.

 

دکتر زهیر طیب - کارشناس مدیریت فناوری اطلاعات در حوزۀ کسب و کار الکترونیک

در هفته های اخیر شاهد اخبار و اطلاعیه های متعددی هستیم که نشان از ایراد فشار غیرملموس حاکمیتی بر کسب و کار دفاتر پیشخوان دولت دارد.

همراه اول

این شرکت در ادامۀ محدودیتهایی که در مورد فعالیت دفاتر پیشخوان و واگذاری خدمات آنها به مراکز فروش خود شرکت (فروشگاههای همراه اول) ایجاد کرده است اقدام به ابلاغ ضوابط دشواری برای تضامین حسن عملکرد دفاتر پیشخوان و قطع ارتباط آنلاین خدماتی این دفاتر را سرورهای خدمات مشترکین آن شرکت نمود.

پست بانک

این موسسه خدمات بانکی با ابلاغ دوایر نظارتی بانک مرکزی، خدمات بانکی آنلاین را در دفاتر روستایی و شهری پیشخوان دولت قطع و آنها را با ابلاغ بخشنامه ای از افتتاح حساب جدید در دفاتر منع کرد. این اقدام به منزلۀ گام نخست توقف تدریجی خدمات الکترونیکی بانکی دفاتر در پیشخوان می باشد.

پست

این شرکت در چهارچوب مطالبات خود، بندهایی به اساسنامۀ این شرکت که در کمیسیونهای تخصصی مجلس در دست بررسی است افزود که به موجب آن به عنوان جدی ترین رقیب تجاری و اداری دفاتر پیشخوان، با دریافت اجازۀ قانونی، اجازه و اختیار ادارۀ امور این دفاتر را از مجلس دریافت کند تا این بار به موجب قانون رقابتی ناعادلانه را با دفاتر خصوصی ترتیب دهد.

***

این اخبار اگرچه ممکن است در چهارچوب یک اقدام مشترک به منظور رفرم شبکۀ دفاتر خصوصی با چراغ سبز ستاد وزارت ارتباطات  فناوری اطلاعات نباشد اما همزمانی آنها چنین هماهنگی مدیریتی یی را به ذهن کارآشنایان تبادر می کند.

نامه نگاری های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای انتقال زیرپوستی اختیارات دبیرخانۀ کارگروه راهبری (قبل از تصویب اساسنامۀ پست) به این شرکت با وزارت راه و شهرسازی و نیز مکاتبۀ این مقام دولتی با وزارت کشور برای حفظ حدود قدرت این وزارت در آیین نامۀ دفاتر پیشخوان و تاکید بر تداوم وضع کنونی آن، مؤیدی بر این مدعاست.

دفاتر پیشخوان دولت به دلیل عدم رویکرد علمی برای ادارۀ کسب و کارشان، این روزها با تهدید جدی رقبا، دولت و مقررات آمره و فناوریهای نوین مواجهند.

در اینجا تحلیلی کوتاه با تکیه بر مدل بررسی بوم کسب و کار ارائه خواهیم داد. برای این که ببینید بوم مدل کسب و کار، چیست یادداشت کوتاهی در پایان این نوشتار به نقل از یکی از پایگاههای اینترنتی این حوزه آورده شده است.

بوم مدل کسب و کار

 

1. بخش مشتریان:

مشتریان دفاتر پیشخوان دولت (1) در ابتدای تاسیس، متقاضیان دریافت اشتراک از شبکه تلفن همراه اپراتور اول (به طور انحصاری) و سپس در سالهای بعد دیگر اپراتورهای ارتباطی (به صورت مشترک با سایر اصناف از قبیل موبایل فروشان، روزنامه فروشی ها و سوپرمارکتها) و (2) متقاضیان دریافت خدمات نیابتی پستی (کنکور، خدمات خودرویی، آزمونهای سراسری وکلا و اصناف خاص، کالابرگ و ...) و (3) مشتریان عموماً سازمانی نیازمند به ارسال محمولات پستی (از قبیل شرکتها، ادارات و سازمانها و اخیراً کسب و کارهای کوچک اینترنتی و بخش بسیار اندکی از مردم که نامه ها و بسته هایی را برای ارسال به پست می سپردند و (4) متقاضیان خرید کالا و خدمات مربوط به تلفن همراه (گوشی، لوازم جانبی) و روشهای متنوع خرید تلفن همراه (خرید قسطی و ...) بودند.

به این فهرست در سالهای بعدی (5) مشتریان خدمات نیابتی دفاتر پیشخوان دولت از قبیل ثبت احوال، بیمه سلامت در شهرها و خدمات سازمان حمل و نقل و راهداری کشور و وزارت صنعت و معدن و تجارت در مناطق مرزی اضافه شد.

پیشخوان دولت بازار انبوه خدمات شهروندی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی و عمومی را به موجب قانون در کنار رقیب خود، شبکۀ پستی کشور با محوریت شرکت پست ج.ا.ا. به صورت نظری در اختیار دارد.

2. ارزش پیشنهادی

ارزش پیشنهادی دفاتر پیشخوان دولت از چند منظر قابل بررسی است:

الف. تازگی: دفاتر همان خدماتی را ارائه می دهند که پیش از آنها دوایر دولتی آنها را به مردم ارائه می دادند. از این نظر محتوای خدمات دفاتر، تازگی ندارد امّا فرم ارائۀ خدمات انها به دلیل ماهیت ترکیبی یی که دارد می تواند برای مشتریانشان جلب توجه کند.

ب. عملکرد: عملکرد دفاتر پیشخوان دولت به دلیل مشتری مداری، تفاوت و تمایز چشمگیری با رقیب دولتی آنها و سازمانهایی که خدمات دفاتر به نیابت از انها در این دفاتر ارائه می شود دارد. همچنین ساعت کاری 12 ساعتی آنها از افزایش کمی 50 درصدی نسبت به ساعات کار ادارات دولتی برخوردار است. دفاتر می توانند با افزایش دامنۀ عملکردشان به خدمات درب منزل (که در برخی موارد به صورت موردی و با ابتکار عمل برخی از دفاتر این اقدام صورت گرفته است) در این بُعد، مزیت بیشتری ایجاد کنند. همچنین برنامه هایی برای بهبود شاخص عملکرد آنان در زمینۀ فناوری اطلاعات قابل تدوین است.

ج. سفارشی سازی: دفاتر به جهت یکپارچگی و استاندارد بودن خدمات دولتی و عمومی در سطح کشور از امکان اندکی برای سفارشی سازی خدمات برخوردارند اما این موضوع نیز در بخش فرم و خدمات ترکیبی قابلیتهای منحصر به فردی را در اختیار آنان قرار می دهد. ترکیب خدمات میدانی و باجه ای از جملۀ این موارد است که شکل توصیفی یی از آن قابل تدوین است.

د. انجام رساندن کار: در این بعد دفاتر با کسب مجوزهای قانونی می توانند نیابت متقاضیان برای انجام خدمات اداری در دیگر شهرها و استانها را به صورت شبکه ای بر عهده گیرند. این بخش از بازار جز در موارد سنتی و برخی ابتکارات جزئی (خدمات ثبت شرکتها در پست و مواردی از این دست)، قابلیت تبدیل به مزیت تجاری را برای پیشخوان دولت دارد.

ه. طراحی: دفاتر در بعد هویت بصری و تصویری دارای کاستی و مشکلات زیادی هستند. طرح تابلو از هیچ استاندارد گرافیکی تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی تجاری و  خدماتی پیروی نمی کند و ضعیف است. تقسیم بندی محیطی و مدیریت فضا به صورت جامع و یک شکل برای دفاتر تدوین نشده است. لباس متحد الشکل کارکنان که یکی از نمادهای مهم یک شبکۀ واحد خدماتی است جز در یک مورد مشخص استانی که آن هم به طور اجرا نشده ، پیاده سازی نشده است. به طور کلی پیشخوان دولت در این زمینه فاقد انسجام است.

و. برند و خوشنامی: در مجموع، این دفاتر از خوشنامی در بین مردم برخوردارند که وجود نظارت دولتی و ساختارهای رسیدگی به شکایات در سازمانهای خدمات دهنده و دستگاه حاکمیتی مربوط به آن، در این احساس سهیم است و باید حفظ شود. برند پیشخوان دولت اگرچه از تراست نام "دولت" و نیروی ان بهره می برد اما به دلیل طولانی بودن، غالبا به صورت دقیقی در محاورات و مکاتبات عنوان نمی شود و به نظر می رسد این عنوان با توجه به ذیل آن باید مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. چرا که نام دولت، القای دولتی بودن را در بازار خدمات بخش عمومی و غیر دولتی می نماید که موجب کاهش اقبال این مراکز به واگذاری و برون سپاری خدماتشان به این شبکه می شود. در این بین باید خاطر نشان کرد که به صورت داخلی، برخی تشکلهای صنفی دفاتر در بین این شبکه دارای خوشنامی و اعتبار مناسب و برخی از تشکلها نیز به دلیل عملکرد نامطلوب و عدم مشتری مداری در بخش b2b به دفاتر همکار، خوشنام نیستند. برخی از دفاتر نیز به طور محدود و با ارتکاب تخلفات عمدتاً پولی و بانکی، موجبات تیرگی تصویر کلی جامعه از این دفاتر را فراهم می آورند.

ز. قیمت: در روی کاغذ، قیمت خدمات در دفاتر از روند ثابتی تبعیت می کند اما در عمل این اتحاد رویه وجود ندارد و شاهد دریافتهای بی ضابطه و بی مبنا به دلیل شرایط بد اقتصادی دفاتر و عدم به روز اوری نرخ خدمات آنها هستیم. در مجموع، دفاتر خدمات را به نرخ ثابتی ارائه می کنند و انعطافی از این لحاظ نمی توانند داشته باشند که یکسان بودن نرخ خدمات، یک مزیت تجاری برای این شبکه محسوب می شود.

ح. کاهش قیمت: دفاتر پیشخوان با کاهش هزینه های فرصت و حمل و نقل، در بخش قیمت تمام شدۀ قیمت برای مشتریان دارای مزیت نسبی هستند اما این مزیت به دلیل عدم وجود مدل علمی برای محاسبۀ قیمت تمام شدۀ خدمات، گاه به زیان مشتریان و سود بالای دفتر و گاه برعکس می شود که این موضوع، نارضایتی هر دو (مشتری و دفتر) را در مجموع به دنبال خواهد داشت. برخی گلایه هایی که به رسانه های جمعی در این رابطه منعکس شده حاکی از جدی بودن نیاز به پرداخت منسجم و علمی و نظام مند به این موضوع است. دفاتر در این عامل نیز می توانند ارزشهای پیشنهادی قابل ذکری به مشتریان خود ارائه کنند که این امر در تبلیغات خدمات دفاتر دیده نمی شود.

ط. کاهش ریسک: سهم دفاتر در این عامل قابل ذکر و شایان توجه است. اگرچه به این مهم رداخته نمی شود اما عبور درخواستهای مشتریان از باجه های دفاتر به ممیزی این درخواستها و بالا بردن ضریب توفیق متقاضی در اجابت تقاضای خود منتهی می شود. این موضوع در هیچیک از تبلیغات و اطلاع رسانی های مرتبط با فعالیت دفاتر اشاره نمی شود. در واقع، دفاتر یک سیستم خبره ی انسانی برای پالایش و استانداردسازی درخواستهای شهروندان از دستگاههای عمومی و دولتی به شمار می روند که ورودی های این سیستمها را از نظر محتوا، فرم و کیفیت داده ها استاندارد می نمایند.

ی. دسترسی پذیری: اگرچه فرایند مدل سازی جغرافیایی و توصیف تراکم استقرار دفاتر به منظور حداکثر بازدهی و حداکثر دسترسی مردم در مرحلۀ شروع عقیم ماند اما امروزه عدم توجیه اقتصادی در عمل برخی از دفاتر را با چالش عدم توجیه اقتصادی مواجه کرده و از سوی دیگر مدل یکاپرچه ای برای توزیع خدمات در سطح کشور و ارائۀ اطلاعات به دستگاههای خدمات دهنده در این رابطه وجود ندارد. این مهم البته از ارزشهای ذاتی این شبکه که از توزیع وسیعی در اقصی نقاط کشور برخوردارند نمی کاهد و همچنان آن را پیشتاز زنجیره های ارائۀ خدمات اداری در سطح کشور قرار می دهد. لازم است سند مدل توزیع جغرافیایی دفاتر با هدف حداکثر اثربخشی و دسترسی پذیری آنها تنظیم و ابلاغ و اجرا شود.

ک. راحتی: اگرچه در مقایسه با مراجعات نامطبوع به سیستم دولتی برای دریافت خدمات، مراجعه به دفاتر پیشخوان از راحتی نسبی بیشتری برای مردم برخوردار است اما عواملی از جمله عدم اطلاع رسانی در مورد لایه های سرویس در هریک از دفاتر و نادرست بودن نحوه ی واگذاری در برخی از خدمات، همچنان راحتی مناسبی را به متقاضیان القاء نمی کند که در این موضوع، بایستی اقدامات بهبود دهنده نظام مند صورت پذیرد.

ل. آسایش: وجود شبکۀ دفاتر پیشخوان دولت، بی تردید موجب آسایش بیشتر شهروندان و روستاییان در کشور شده است. این ارزش بایستی در اطلاع رسانی ها مورد توجه و تمرکز قرار گیرد تا با تکیه بر آن ارزشهای بیشتری به این شبکه جذب شود.

3. کانال توزیع:

پیشخوان دولت در توزیع خدمات خود غالبا از دو شبکۀ پیک محلی و پست استفاده می کند. به هم پیوستن یکهای محلی و نیروهای دفاتر در ساعاتی که کار زیادی برای انجام دادن ندارند میتواند ارزش افزودۀ زیادی را در غالب یک شبکۀ حمل و نقل بار غیر دولتی فراهم آورد که شریک شرکت پست و دیگر بازدیگران عرصۀ حمل و نقل کالا و بسته و نامه در کشور شوند. این دیدگاه باعث خواهد شد که دفاتر بتوانند ضمن اتکاء به ظرفیتهای ذاتی و درونی شان از بهره وری بیشتری برخوردار شوند و تنوع بیشتری از خدمات را به مشتریان ارائه و از خدمات دهندگان دریافت کنند. همچنین ارسال تریکبی (هیبریدی) یک فرصت عالی برای این شبکه محسوب می شود که با تصدیق و تأصیل اسناد و مدارک می تواند آنها را از طریق الکترونیکی به واحد مقصد و در نهایت به درب محل مورد نیاز برساند. قبول این روند مستلزم تصویب و ابلاغ مصوباتی از سوی مراجع ذی ربط قانونی و دولتی است و انجام آن بر روی ارزش های پیشنهادی شرکت تأثیر خواهد گذاشت.

4. ارتباط با مشتریان

مدل ارتباط دفاتر با مشتریان ، محلی و غیر متمرکز است. در حالی که با متمرکز کردن اطلاعات و ارتباطات بخشهای مختلف بازار در یک مجموعۀ غیر رقیب و نهاد خصوصی تنظیم کننده بخشی، به حفظ و پایش شاخصهای کمی و کیفی و در نهایت حفظ مشتریان منتهی شود. هم اکنون در محورهای کمک شخصی، کمک اختصاصی خود انجام دهی (سلف سرویس) و سرویسهای خودکار (وب کیوسک و ...) و جوامع کاربری (باشگاه مشتریان) و خلق مشترک (ایده های مشتریان برای بهبود و خلق خدمات جدید) هیچ اقدامی در شبکۀ پیشخوان صورت نمی گیرد که موجب هدر-رفت بسیاری از منابع بخش خصوصی قابل تبدیل به ارزش در این شبکه می شود. این اقدام می تواند هم به صورت موردی و هم در سطح کلان و هم تلفیقی انجام گیرد که مدلهای علمی و عملی آن قابل تدوین و پیاده سازی است.

(ادامه دارد)

======================================

بوم مدل کسب و کار یا  Business Model Canvas  ابزار مدیریتی و کارآفرینانه استراتژیک است که به شما اجازه می‌دهد مدل کسب و کار خود را توصیف، طراحی و اختراع کرده یا  آن‌را به چالش طلبیده و یا تغییر (چرخش:Pivot) دهید.

بوم مدل کسب و کار ابزار ساده تصویری و در عین حال بسیار قدرتمند است که ۹ بخش سازنده‌ی مدل‌کسب و کار را توصیف می‌کند. این بخش‌ها شامل بخش‌(های) مشتریان، ارزش پیشنهادی، کانال(های) توزیع، ارتباط با مشتریان، جریان درآمد، فعالیت‌های اصلی، منابع اصلی، شرکای(تجاری) کلیدی و ساختار هزینه‌ها است.

۱. بخش مشتریان: مجموعه‌های مختلف مشتریان می‌توانند بر اساس خواسته‌ها و ویژگی‌های مختلف بخش‌بندی شوند. شما کدام بخش(ها) را هدف گرفته‌اید؟
انواع بخش‌های مشتریان شامل: بازار انبوه، گوشه بازار، بخش‌بندی شده، متنوع، بازار چند وجهی می‌شوند.

۲. ارزش پیشنهادی: به هر بخش از مشتریان چه ارزشی (مجموعه‌ای از محصولات و خدمات) را ارایه می‌کنید. ارزش پیشنهادی شما باید شما را از رقبایتان متمایز سازد. ارزش پیشنهادی ارزش را از طریق المان‌های (کمی و کیفی) مختلفی فراهم می کند از جمله: تازگی، عملکرد، سفارشی‌سازی، انجام رساندن کار، طراحی، برند و خوش‌نامی، قیمت، کاهش هزینه‌ها، کاهش ریسک، دسترسی‌پذیری ،و راحتی و آسایش.

۳. کانال توزیع: شرکت می‌تواند ارزش پیشنهادی را از طریق کانال‌های توزیع مختلفی به مشتریان برساند. شرکت می‌تواند از طریق کانال‌های خودش و یا کانال‌های شرکای تجاری‌اش و یا ترکیبی از هر دو به مشتریان دسترسی پیدا کند.

۴. ارتباط با مشتریان: امروزه ارتباط با مشتریان و حفظ آن برای اطمینان از موفقیت شرکت الزامی است. شکل‌های مختلف ارتباط با مشتریان شامل: کمک شخصی، کمک شخصی اختصاصی، سلف سرویس، سرویس‌های خودکار، جوامع کاربری و خلق مشترک (با مشتری) می‌شود.

۵. جریان درآمد: شرکت چگونه از هر بخش از مشتریان درآمد کسب می‌کند. روش‌های مختلف ایجاد جریان درآمدی شامل: فروش دارایی، حق استفاده، حق اشتراک (عضویت)، اجاره/ قرض، حق استفاده از مجوز/ امتیاز، حق کارگزاری و تبلیغات می‌شود.

۶. منابع اصلی: منابعی که برای خلق ارزش برای مشتری ضروری هستند و جزو دارایی‌های شرکت محسوب می‌شوند. منابع می‌توانند انسانی، مالی، فیزیکی یا معنوی باشند.

۷. فعالیت‌های اصلی: مهمترین فعالیت‌های شرکت برای اجرای ارزش پیشنهای شرکت چه هستند؟.

۸. شرکای کلیدی: برای بهبود عملیات و کاهش ریسک مدل کسب و کار معمولا شرکت‌ها با برخی دیگر مشارکت‌های تجاری صورت می‌دهند. این مشارکت‌ها به روش‌های: همکاری استراتژیک با شرکت‌های رقیب و غیر رقیب، سرمایه‌گذاری‌های مشترک، روابط خریدار-فراهم‌کننده و پیمان/ اتحادهای استراتژیک امکان پذیر هستند.

۹. ساختار هزینه‌ها: عملیاتی کردن مدل‌های کسب و کار مختلف چه هزینه‌هایی را در بر دارد. معمولا کسب و کارها چیزی بین هزینه‌محور و ارزش‌محور هستند.  ساختار هزینه‌ها دارای خصیصه‌های: هزینه‌های ثابت، هزینه‌های متغییر، اقتصاد مقیاس (کاهش هزینه با افزایش تعداد) و اقتصاد محدوده (کاهش هزینه با افزایش محدوده کاری) است.

یکی از ویژگی‌های این ابزار امکان استفاده گروهی و به چالش کشیدن مدل کسب و کار شرکت خود است.

الکساندر استروالدر (Alexander Osterwalder) و دوستش در کتاب گرانسنگ «خلق مدل کسب و کار»  با استفاده از این بوم روشی را برای خلق، طراحی و نیز تحلیل مدل کسب و کار معرفی می‌نمایند. این ابزار همچنین برای تحلیل و بررسی مدل کسب و کار رقبا و دیگر شرکت‌ها کاربرد فراوان دارد.

آخرین به روز رسانی در دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۷
 

تبلیغات

تلفن: 88172099-021

تبلیغات تجاری، تبریک و تسلیت

خدمات الکترونیک

ثبت  نام  بیمه  ایرانیان
خرید انلاین بلیت اتوبوس
هدفمندکردن یارانه ها
مستمری تامین اجتماعی
سامانه شکایات و پیگیری
شناسۀ   ملی   شرکتها
سامانه شکایات بازرسی کل کشور
بازرسی    کل    کشور
سازمان ثبت احوال کشور

فرم  صدور  کارت  منزلت

پرتال الکترونیکی تعاون

رهگیری مرسولات پیشتاز
سیستم   رهگیری  پست
پرداخت اینترنتی قبوض

پرداخت اینترنتی قبوض


ثبت   شکایات    قضایی

متن دادخواستهای حقوقی


خرید بلیت قطار


درخواست ویزای کشور ایران

فیش بازنشستگان لشگری

فیش و حکم حقوقی
بازنشستگان کشوری